نماینده مردم همدان در مجلس:

اجرای سیستم آبیاری قطرهای در مزارع توسعه یابد‌


خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ‌گفت: باید اجرای سیستم آبیاری قطرهای در مزارع کشاورزی توسعه یابد و برای آبیاری زیرسطحی برنامهریزی مدونی انجام گیرد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ابراهیم کارخانه شامگاه سه‌شنبه در همایش شوراهای اسلامی شهرستان همدان اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل مهم پیش‌روی روستاها مسئله بهسازی است به طوری از مجموع 38 هزار و 200 روستای موجود در سطح کشور در ظرف 36 سال گذشته تنها در حدود 14 هزار روستا فاز نخست عملیات بهسازی انجام شده است.
وی با انتقاد از روند کند اجرای طرح بهسازی روستاها افزود: سال گذشته 18 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ماده 180 که در اختیار نمایندگان مجلس بود، به بنیاد مسکن استان همدان اختصاص داده شده ‌که برای بهسازی 924 روستای موجود در استان کفایت نمیکند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 42 درصد جمعیت استان همدان روستایی هستند و در حالی که میانگین جمعیت روستایی در کشور 30 درصد است بنابراین جمعیت روستایی از شهری در استان همدان بیشتر است و باید به روستاییان سهم اعتباری بیشتری اختصاص داده شود.
وی با اشاره به وضعیت آبرسانی به روستاها گفت: در رابطه با مسئله آب کشور به سمت اقلیم خشک پیش میرود در این راستا حفظ ذخایر آب در کشور هم‌راستا با ذخایر نفت قرار گرفته است. همچنین میزان روان آب در استان همدان 50 درصد کاهش یافته ‌به طوری که از 8700 میلیون مترمکعب به 500 میلیون مترمکعب رسیده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس میزان بهره‌وری استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار را بین 60 تا 70 درصد برآورد کرد و گفت: باید اجرای سیستم آبیاری قطرهای در مزارع کشاورزی توسعه یابد و برای آبیاری زیرسطحی برنامهریزی مدونی انجام گیرد.
کارخانه با ابراز رضایت مندی از وضعیت توسعه راههای روستایی آسفالته اظهار داشت: این مسئله مایه خرسندی در همدان است که تنها چهار روستای بالای 20 خانوار جمعیت فاقد راه آسفالته هستند در این راستا باید در حفظ و نگهداری راهها تلاش کنیم.
وی بیان کرد: 5 هزار و 200 کیلومتر راه در سطح استان همدان وجود دارد و 60 میلیارد تومان برای حفظ و نگهداری این راهها اعتبار اختصاص یافته است.


لینک خبر