لزوم کاهش مصرف آب توسط شهروندان همدانی

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به شهروندان همدانی توصیه کرد که مصرف روزانه آب را 37 لیتر کاهش دهند تا شاهد سهمیه و جیره‌بندی نباشند.

دکتر "ابراهیم کارخانه ای" در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه همدان، افزود: هر شهروند همدانی به طور متوسط روزانه 187 لیتر آب مصرف می‌کند و این در حالی‌ است که میانگین مصرف در کشور 150 لیتر است و باید مردم همدان مصرف خود را به این میانگین نزدیک کنند.



وی ادامه داد: اگر میزان مصرف آب کاهش نیابد با توجه به افت آب پشت سد اکباتان امکان جیره‌بندی تا زمان بارندگی وجود دارد.

او اضافه کرد: میزان مصرف آب در همدان 44 میلیون مترمکعب در سال است که 25 میلیون مترمکعب سالانه از طریق سد اکباتان و 19 میلیون مترمکعب از طریق چاههای حفر شده تأمین می‌شود.

کارخانه‌ای ادامه داد: در سال جاری که آب پشت سد اکباتان کاهش یافته برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که 19 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز از سد اکباتان و 25 میلیون مترمکعب از طریق چاهها تأمین شود.

این نماینده مردم در خانه ملت، خاطرنشان کرد: آب پشت سد اکباتان سال گذشته حدود 30 میلیون مترمکعب بوده که امسال با کاهش 61 درصدی به 11 و نیم میلیون مترمکعب رسیده، در حال حاضر که هوا گرم شده پیک مصرف آب 1700 لیتر در ثانیه است که از این مقدار 750 لیتر در ثانیه از سد اکباتان و 950 لیتر در ثانیه از 92 حلقه چاه استحصال می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح آبهای زیرزمینی به طور دائم در حال کاهش بوده و ظرفیت برداشت از چاهها هشت تا 10 لیتر در ثانیه است این امکان وجود دارد که امکان تأمین 950 لیتر محقق نشود.

کارخانه‌ای تصریح کرد: میانگین بارش سالانه در کشور ما یک سوم و میزان تبخیر آبهای حاصل از بارندگی سه برابر میانگین جهانی است بنابراین وضعیت کشور و استان از نظر تأمین آب مورد نیاز ویژگیهای منحصر بفردی دارد.

وی یادآور شد: میانگین بارش باران در همدان در سال گذشته 181.7 میلیمتر بوده که در مقایسه با بارش 348.7 درصدی میانگین بلند مدت، نشان از کاهش 44 درصدی دارد.

او درباره قیمت تمام شده آب در همدان نیز، گفت: این قیمت برای هر مترمکعب در همدان 650 تومان است در حالیکه با قیمت هر مترمکعب 220 تومان به دست مردم می‌رسد اما پایین بودن قیمت آب نباید باعث شود زیاد مصرف کنیم.

به گفته کارخانه‌ای آبرسانی از سد تالوار به همدان از پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری به استان در سال 83 بوده که طبق آن تا سال 1425 باید آب مورد نیاز همدان از این سد تأمین شود که سالانه 57 میلیون مترمکعب برای مصرف شرب و شش میلیون مترمکعب برای حوزه صنعت آبرسانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: آب سد تالوار 11 شهر و 59 روستای استان را سیراب خواهد کرد، میزان آبی که از سد تالوار منتقل می‌شود 3700 لیتر در ثانیه است که برای تصفیه آن نیاز به احداث دو تصفیه خانه عظیم احساس می‌شود.
او اظهار کرد: برای احداث این تصفیه خانه که در دو فاز عملیاتی خواهد شد 350 میلیارد تومان اعتبار ملی مورد نیاز است.

به گفته کارخانه‌ای، عملیات خاک‌برداری تصفیه خانه اول آغاز شده و باید تا 10 سال آینده نیاز همدان را رفع کند از دهه دوم نیز تصفیه خانه دیگری برای تأمین آب شرب همدان وارد چرخه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آبرسانی از تالوار به همدان و بهره‌برداری از آن 500 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که تا پایان لوله‌گذاری 150 میلیارد تومان هزینه داشته است.

قبل از سال 90 این پروژه 60 میلیار د تومان اعتبار جذب کرده و در سال جاری توانسته 90 میلیارد تومان دیگر جذب کند تا پایان سال 58 میلیارد تومان دیگر نیز وصول خواهد شد.


لینک خبر