نماینده همدان در مجلس: پژوهش نباید وسیله‌ای برای ترفیع و تبدیل وضعیت باشد

آیین افتتاحیه هفته پژوهش با حضور مسؤولان و پژوهشگران استان امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، نماینده مردم و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: پژوهش و تولید در مباحث دفاعی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و موفقیت در این بخش را رقم زده‌اند.


دکتر ابراهیم کارخانه‌ای افزود: صنعت و دانشگاه نیز باید این نوع ارتباط را الگوی خود قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: نظام ملی پژوهش و فناوری و نظام ملی چرخه تولید در کشور وجود ندارد که همین فقدان، باعث انجام پژوهش‌های پراکنده شده است.

کارخانه‌ای تصریح کرد: پژوهش باید بر مبنای نیاز باشد و نباید صرفا وسیله ای برای ترفیع و تبدیل وضعیت قلمداد شود که در این میان وظیفه سنگینی بر دوش وزارت علوم است.

نماینده همدان در مجلس بیان کرد: دشمن به خوبی می داند که دانشمندان ایرانی به دنبال تبدیل کشور به قدرت اول منطقه هستند به همین علت از راه علوم وارد مبارزه شده اند.

به گفته دکتر کارخانه ای در حال حاضر از 10 درصد پتانسیل پژوهشی دانشگاهها استفاده می شود و 90 درصد پتانسیل موجود هنوز بالفعل نشده است.

وی ادامه داد: پژوهشی با ارزش است که به فناوری تبدیل شده و وارد چرخه تولید شود.

این مدرس دانشگاه ابداع و اختراعات دانشمندان ایرانی را به اقیانوسی تشبیه رد که تنها به اندازه یک لیوان از آن برداشت می‌شود و پیشنهاد داد: به پژوهش‌های تجاری شده توجه بیشتری شود.

کریم مطهری مؤید، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان نیز از برگزاری 300 برنامه توسط 30 دستگاه در هفته پژوهش در استان خبر داد.

مطهری مؤید افزود: از این بین 100 برنامه به شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها اختصاص دارد که در این هفته برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این هفته 53 نفر از محققان استانی برگزیده شده از دانشگاه ها و 28 دستگاه اجرایی، 17 نفر از فناوران منتخب و دو منتخب برتر و خاص استان(مرحوم عندلیب زاده محقق علم انساب و نسب شناسی و عاشورا پژوشی و مقتل شناسی و سردار جعفر مظاهری محقق دفاع مقدس و نقش استان در هشت سال دفاع مقدس) تجلیل می‌شوند.

مطهری مؤید بیان کرد: در نمایشگاه هفته پژوهش کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و اختراعات مخترعان 28 دستگاه فعال، دانشگاه‌ها و 70 مخترع منتخب توسط پارک علم و فناوری به نمایش گذاشته شده است.

مطهری مؤید تصریح کرد: تاکنون 439 طرح در قالب عناوین پژوهشی در کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری استان مورد بررسی و تایید قرار گرفته است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون در کارگروه 84 مصوبه و در کمیته نیازسنجی 88 مصوبه در این زمینه داشته‌ایم.

وی بیان کرد: فرهنگ تحقیق و پژوهش باید در جامعه نهادینه شود و امور پژوهشی استان بر مبنای آن پیش رود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان خاطرنشان کرد: با توجه به مطرح شدن اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، پژوهش تقاضا محور و تولید دانش بنیان زیربنای اقتصادی مقاومتی شعار امسال در هفته پژوهش قرار گرفت.

دکتر اصغر تیموریان مطلق، معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد واحد همدان نیز بودجه پژوهشی این دانشگاه را 900 میلیون تومان برشمرد و گفت: همدان تنها واحد غرب کشور است که پنج سال مستمر توانسته بودجه پژوهشی را 100 درصد جذب کند.

لینک خبر