صندوق توسعه ملی جنبه صیانتی برای اقتصاد دارد


نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: صندوق توسعه ملی جنبه صیانتی برای اقتصاد کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه همدان، “ابراهیم کارخانه ای” در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان که با حضور قائم مقام صندوق توسعه ملی برگزار شد، اظهارکرد: ایران کشوری استکبارستیز است بنابراین باید در برابر کشورهای استکباری از جنبههای مختلف به ویژه اقتصادی مقاوم باشد که صندوق توسعه ملی در این زمینه نقش مهمی دارد.


وی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی مانند صندوق های عادی کشور نیست که برای دریافت بودجه های سنواتی به آن هجوم بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه پنجم توسعه سالانه باید 20 درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود، خاطرنشان کرد: باید هر سال 2 درصد به سرمایه صندوق اضافه شود که متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.

کارخانه ای عنوان کرد: وقتی از منابع این صندوق برای پروژه های کشوری استفاده می شود پایه پولی بالا می رود و تورم ایجاد می شود، بنابراین باید احتیاط را در برداشت ازاین صندوق رعایت کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تسهیلات بانکی کشور را ۲۳۰هزار میلیارد تومان دانست و افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی پیش بینی می شود تا پایان سال تسهیلات به ۲۸۵هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مردم تمایل زیادی برای خرید اوراق مشارکت ریالی ندارند، گفت: در شرایطی که سود بانکی در کشور بالا است مردم سرمایه خود را برای خرید اوراق مشارکت هزینه نمی کنند.

کارخانه ای در پایان خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی اوراق مشارکت ارزی را با برنامه ریزی منتشر کند و سود آن را نیز به صورت ارزی به مردم پرداخت کند تا مردم علاقمند خرید این اوراق شوند.

لینک خبر