دکتر ابراهیم کارخانه ای نماینده مجلس شورای اسلامی به جنبه های دیگری از مسئله هسته ای اشاره کرد و گفت:  خداوند جهان را با انرژی های هسته ای اداره می کند و بشر در پرتو نور یک بمب هیدروژنی همیشه تابان به نام خورشید دارد زندگی می کند. بر این اساس بشر هم به دنبال این است که راهی پیدا کند که انرژی مورد نیاز خود را به صورت پایدار تأمین کند.

این نماینده مجلس با اشاره به مسائل علمی مسئله هسته ای گفت: ریشه و اساس فرآیند های هسته ای اعم از جوش هسته ای و شکاف هسته ای تبدیل جرم به انرژی است. اگر یک گرم جرم بطور کامل تبدیل به انرژی بشود معادل 20 میلیارد کیلو کالری گرما تولید می شود. یعنی انرژی حاصل از انفجار 20 هزار تن تی.ان.تی، وقتی در یک گرم ماده این مقدار گرما تولید می شود. در این کره زمین و این جهان هستی چه انرژی های نهفته است. یعنی خداوند از انرژی هسته ای در جهت زندگی بشر استفاده می کند و دشمنان اسلام بر ضد بشر استفاده می کنند. که در رأس همه آنها امریکاست.

رئیس کمیته صیانت از حقوق هسته ای مجلس با اشاره به آغاز حرکت جهانی در جهت دستیابی به نیروگاههای هسته تصریح کرد: در جهان حدود 435 نیرو گاه اتمی وجود دارد، که تعداد 135نیروگاه اتمی از آن متعلق به آمریکاست. 54 نیروگاه در اختیار ژاپن است. 69 نیروگاه در اختیار فرانسه است.  همین الان امارات متحده با کره جنوبی قراردادی را امضا کرده است که تا سال 2020، چهار نیروگاه 1400واتی برای آن کشور احداث کند. یعنی امارات متحده عربی تا 5 الی6 سال آینده 4 نیروگاه دارد. ما یک نیروگاه داریم، آن هم  با این همه دردسر. ترکیه قرارداد احداث 8 نیروگاه اتمی را با روسیه امضا کرده است. چین به دنبال احداث 33 نیروگاه جدید است. اردن به دنبال 2 نیروگاه جدید است. این یعنی جهان به سمت دستیابی به انرژی هسته ای یک حرکتی آغاز شده است. همه این قدرت های سلطه گر دنبال این هستند که ما به این انرژی هسته ای دسترسی پیدا نکنیم. مظلومیت این ملت را می بینیم.

وی با اشاره به اهمیت فناوری هسته ای در کاهش آلودگی محیطی تبیین کرد: یک نیروگاه اتمی مثل بوشهر در هر سال یکبار سوخت گذاری می شود. که حدود 28تن اورانیم غنی شده زیر 5درصد مصرف می شود و بهای آن 60 میلیون دلار است. اما یک نیروگاه 1000مگاواتی اگر بخواهد سوخت فسیلی مصرف بکند لازم است در هر روز 250 تریلر20تنی سوخت به آنجا منتقل کند. آلایندگی محیطی هم زیادی دارد. نیروگاه بوشهر با قدرت 680 مگاوات که کار کرده  حدود 4میلیون و 100هزار تن از آلودگی محیط زیست کاسته است. اگر با قدرت 1000مگاوات کار می کرد، حدود 7میلیون تن می توانست جلوی آلایندگی محیطی را بگیرد. در دنیا اگر نیروگاه های تولید برق تبدیل به نیروگاه های اتمی بشوند چه میزان آلایندگی محیطی کم می شود. معاهده گیوتو هم در همین زمینه است، جلوی گازهای گلخانه ای گرفته شود.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به کم هزینه بودن نیروگاههای هسته ای در تولید برق  و دستیابی ایران به سوخت هسته ای گفت: بهای اولیه احداث نیروگاه اتمی زیاد است، اما به مرور زمان صرفه جویی که در مصرف سوخت صورت می گیرد، حدود 7 تا 8 برابر هزینه تولید برق به روش هسته ای کمتر است، و این خیلی به صرفه است. بر همین اساس ایران می خواست چرخه سوخت هسته ای ایجاد کند، چرا که سایر کشورها به ایران  سوخت نمی دهند. حدود 6 تا 7 سال طول کشید تا سال75 ما یک سانتریفیوژ را بسازیم. 9 سال طول کشید تا یک آبشار و زنجیره سانتریفیوژ تولید کردیم و مورد مخالفت قرار گرفتیم. سال81 منافقین و سرویس های جاسوسی گزارش کذبی را به آژانس دادند. و ما برای دفاع از خودمان وارد مذاکره شدیم.

وی با اشاره به روند مذاکرات افزود: در چند سال اخیر به مرور زیاده خواهی ها از ایران بیشتر شد و از مسئله هسته ای وارد مسئله موشکی شدند، و امنیت اسرائیل را پیش کشیدند و سایر مسائل مثل نانو تکنولوژی و فیزیک هسته ای را هم پیش کشیدند و به اینجا رسیدیم. مسئله بازجویی از دانشمندان هسته ای هم  در دولت هشتم شروع شد و هنوز ادامه دارد. ما در آن زمان به دنبال اثبات عدم ساخت بمب اتم بودیم. امروز مسئله فرق دارد امروز آنها می دانند و مطمئن شده اند ما بمب اتمی نداریم می خواهند فعالیت هسته ای ما را محدود کنند که در آینده نداشته باشیم.

رئیس کمیته صیانت از حقوق هسته ای مجلس با اشاره به تغییر فاز مسئله هسته ای ایران تصریح کرد: الان زمان راستای آزمایی آمریکا و 1+5 و آژانس است. ما امتحان خود را پس دادیم الان نوبت آنهاست و تمامی تحریم ها در روز توافق باید لغو گردد. ما همه تعهدات خودمان را انجام داده ایم حالا نوبت آنهاست. ما دانش هسته ای را بومی کرده ایم. مسئله هسته ای اکنون وارد فاز دیگری شده است و به اقتدار و عزت و سیاسی جمهوری اسلامی ایران گره خورده است. یعنی اگر آمریکا موفق شود در اقتدار جمهوری اسلامی ایران تأثیر می گذارد.

این نماینده مجلس افزود: آنها به دنبال این هستند که تحریم ها را قدم به قدم تعلیق کنند. آنها دنبال لغو نیستند، دنبال تعلیق تحریم ها هستند. و اینکه پرونده ما فعال باشد و الان هم دو میدان علیه ما ایجاد کرده اند، یکی در گنگره است و دیگری در شورای امنیت.

کارخانه تصریح کرد: آنها پرونده جمهوری اسلامی ایران را به ذیل فصل هفتم ماده 41 برده اند، یعنی اگر ما تا کنون با 1+5 طرف بودیم از این به بعد با آنها طرف هستیم، با شورای امنیت و با جامعه جهانی هم طرف هستیم. شورای امنیت هم زیر نفوذ امریکاست. شورای امنیتی که در مسئله حمله عربستان به یمن، از عربستان حمایت می کند. ما این شورای امنیت را داریم. ما به چه دلیل باید پرونده هسته ایمان را به اینها بسپاریم. ما داریم جبهه های دیگری را در مقابل خودمان ایجاد می کنیم.

کارخانه در خاتمه، غفلت از تولید ملی را غفلت از تنگه احد اقتصادی خواند و گفت: رهبری راه را نشان دادند و فرمودند اقتصاد را از درون درست کنید. اقتصاد  از درون کشور حل می شود با اقتصاد مقاومتی نه در آن طرف مرزها. غفلت از تولید ملی غفلت از تنگه احد اقتصادی است. ما از احد اقتصادی غافل شدیم و دشمن دارد از این غفلت ما سوء استفاده می کند. و می خواهد به اقتصاد ما ضربه بزند. مهم تر از اینها عزت و اقتداری که است جمهوری اسلامی ایران بدست آورده است این به بهای خون شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و ما باید به رهنمودهای ایشان توجه کنیم و در افق روشنی که ایشان ترسیم کرده اند حرکت کنیم.


لینک خبر