تیم مذاکره کننده «فکت شیت» ایرانی توافقنامه اخیر را منتشر کند

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران دربرابر فکت شیت آمریکایی ها فکت شیت منتشر کند، گفت: ۲۱۱ نماینده مجلس امضا کرده اند که فکت شیت ایران درخصوص توافقنامه اخیر منتشر شود.
به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کارخانه ای عصر دوشنبه در همایش هسته ای «مخالفتی نمی کنیم خوشبین نیستیم» در دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه شهدا قبله نمای حرکت جامعه هستند، اظهار داشت: وقتی یک مسئله علمی جنبه سیاسی پیدا می کند اگر بخواهیم جایگاه سیاسی آن مسئله را درست تبیین کنیم باید ارزش علمی آن کاملا بیان شود.

وی گفت: اگر ارزش علمی مشخص نباشد در مسئله سیاسی دچار اشتباه می شویم. اگر ندانیم ارزش آب سنگین اراک چقدر است از نظر سیاسی دچار مشکل می شویم پس باید ارزش علمی مسئله در ابتدا مشخص شود.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی صحبت از دانش هسته ای می شود نخستین عنصرمنسجم در ذهن اورانیوم است و اورانیوم سنگین ترین عنصر موجود در طبعیت است، ادامه داد: سبک ترین عنصر موجود در طبیعت هیدروژن و ماده اولیه بمب های هیدروژنی است و اورانیوم به عنوان آخرین عنصر موجود در طبیعت ماده اولیه بمب های اتمی است و نخستین و آخرین عنصر طبیعیت بین دو بمب هیدروژنی و اتمی است و تمام فرایند ها شکل می گیرد.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جهان یک جهان هسته ای است و انرژی جهان از طریق فرایند های هسته ای تهیه می شود، ابراز داشت: خداوند انرژی هسته ای را میان حیات بشر قرار داده و کل انرژی جهان را از این طریق تهیه می کند و بشر هم اگر بخواهد به طور دائم انرژی خود را تامین کند باید از روش موجود در طبیعت استفاده کند.
ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه اورانیوم سه گونه اتمی اورانیوم ۲۳۴، اورانیوم ۲۳۵ و اورانیوم ۲۳۸ دارد، ادامه داد: اورانیوم ۲۳۸ فراوانی نسبی ۹۹ و سه دهم را به خود اختصاص داده و هفت دهم درصد نیز مربوط به اورانیوم ۲۳۵ است.
وی گفت: در سال ۱۳۵۰ یک اندیشکده آمریکایی محاسباتی برای ایران انجام داد و گفتند که ایران نیاز به ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی دارد و باید ۲۰ نیروگاه اتمی در ایران ساخته شود. برای ساخت نیروگاه اتمی چند نقطه شناسایی شد و نخستین نیروگاه در بوشهر ساخته شد که ۸۵ درصد عملیات ساخت نیروگاه پیش رفت و بعد با پیروزی انقلاب برخورد کرد.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ۶۹ بعد از جنگ مسئولان به فکر افتادند که ساخت نیروگاه بوشهر را به پایان برسانند و به طور کلی ایران برنامه هسته ای داشته باشد، بیان کرد: تصمیم گرفته شد جمهوری اسلامی ایران به فکر چرخه سوخت هسته ای باشد.
کارخانه ای ادامه داد: برای ساخت چرخه سوخت هسته ای از صفر شروع کردیم و به طور صد در صد در تحریم بودیم و هیچ نقطه امیدی از توان هسته ای ایران وجود نداشت. هفت سال طول کشید تا دو سانتریفیوژساخته شد و سپس ۹ سال طول کشید این دو سانتریفوژ به آبشار تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه آبشار سانتریفیوژ ها ۱۶۴ ماشین را فرا می گیرد که جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۵ صاحب یک آبشار از سانتریفیوژه  شد، عنوان کرد: منافقان اعلام کردند یکسری فعالیت های هسته ای در نطنز انجام می شود و بازرسان آژانس به نطنز مراجعه کردند و هیچ فعالیت هسته ای در نطنز وجود نداشت.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ۸۲ جمهوری اسلامی اعلام کرد به دنبال ساخت بمب اتم نیستیم و تمام فعالیت ها صلح آمیز است، اذعان داشت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی به حالت تعلیق درآمد اما بعد از دو سال مقام معظم رهبری دستور فک پلمب تاسیسات هسته را داد و در این دو سال قرار بود اروپایی ها بپذیرند که داشتن فناوری هسته ای حق ملت ایران است و این موضوع در قرار داد قید شده بود.
ابراهیم کارخانه ای گفت: بعد فک پلمب تاسیسات هسته ای ایران بود که شورای حکام پرونده جمهوری اسلام را به شورای امنیت فرستاد و اولین قطعنامه را برای ایران صادر کرد و به دنبال آن بیانیه ها و قطعنامه ای بعدی صادر شد. در سال ۹۰ ایران به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسید و اواخر سال ۹۰ شورای امنیت قطعنامه ۱۹۲۹ را صادر کرد.
وی با بیان اینکه تحریم ها در قطعنامه ۱۹۲۹ تشدید شد و در بخش های تسلیحات، کشتی رانی و سپاه تحریم ها شدیدی علیه ایران اعمال شد، بیان کرد: طبق قطعنامه ۱۹۲۹ هیچ کشوری نباید شعبه جدید از بانک های ایران تاسیس کند بعد از این قطعنامه ها سیل تحریم ها شروع شد به طوری که سال ۹۱ تحریم ها به اوج خود رسید اما جمهوری اسلامی به کار خود ادامه داد و فعالیت های هسته ای خود را قطع نکرد.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۸۴ تا سال ۹۲  ایران هم مذاکره و هم برنامه هسته ای را قدرتمندانه جلو می برد. سال ۹۲ برنامه عوض شد و به دنبال توافقنامه ژنو بخشی از فعالیت های هسته ای ایران تعلیق شد و تا الان ادامه دارد.
کارخانه ای با بیان اینکه براساس توافقنامه ژنو قرار بود در سوم آذر ماه ۹۳ برنامه جامع مشترک در زمان نهایی خود آعاز شود اما به نتیجه نرسیدند و مذاکرات تمدید شد، ادامه داد: بعد از تمدید مذاکرات آمریکایی ها جمهوری اسلامی را تهدید می کنند که اگر تا ۴ یا ۱۱ فروردین ماه آنچه می گویم نپذیرید تحریم ها را تشدید می کنیم که بر این اساس در مجلس به این فکر افتادیم که کاری کنیم و طرح الزام دولت به حفظ دستاورد ها را تهیه کردیم.
وی با اشاره به اینکه طرح الزام دولت به حفظ دستاورد ها به امضا ۲۲۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در صحن علنی از آن دفاع و با ۱۷۴ رای موافق تصویب شد، گفت: در این طرح قید شده بود اگر آمریکایی ها تحریم ها را تشدید کنند جمهوری اسلامی تمام توافقات ژنو را ملقا اعلام و فعالیت های هسته های خود را آعاز می کند و همچنین باید تمام تحریم های جهوری اسلامی یک جا لغو شود.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها دورغ می گویند و مسائلی که درباره بیانیه اخیر اعلام کرده اند نمی تواند حقیقت داشته باشد، افزود: از تیم مذاکره کنند در خواست داریم در برابر فکت شیتی که آمریکایی ها منتشر کردند آنها نیز فکت شیت منتشر کنند و ۲۱۱ نماینده مجلس امضا زنده اند که فکت شیت جمهوری اسلامی درخصوص توافقنامه اخیر منتشر شود.
ابراهیم کارخانه ای ادامه داد: حدود ۱۶ هزار سانتریفیوژ در نطنز است که قرار شده پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ فعال باشد و هر دو طرف مذاکره نیز قبول دارند که مازاد آن را برچینند و زیر نظر آژانس نگهداری شود.
وی افزود: تمام این سانتریفیوژ ها باید نسل یک باشد یعنی کمترین قدرت جداکنندگی ایزوتوپ ها را دارند و حتی قرار شده نسل دو را هم بردارند. در توافق ژنو قید شده غنی سازی ایران باید با توجه به نیاز عملی باشد.
وی با بیان اینکه در توافقنامه آمده به مدت ۱۰ سال باید از سانتریفیوژ نسل یک استفاده کنیم و به مدت ۱۵ سال تحقیق در مورد غنی سازی انجام ندهیم، ابراز داشت: بعد از مدت ۱۰ سال باید به مرور شروع به ساخت کنیم و در طول این مدت هم سانتریفیوژ نباید ساخته شود.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با تاسیسات هسته ای فوردو  گفت: فوردو دژ تسخیر ناپذیر هسته ای جمهوری اسلامی است که ۹۰ متر ارتفاع کوه سنگی و ۴۰ متر زیر زمین است. تاسیسات هسته ای فوردو ۱۳۰ متر زیر زمین است.
کارخانه ای با بیان اینکه آمریکایی ها اعلام می کنند چرا ایران تاسیسات فوردو را ۱۳۰ متر زیر زمین برده است، ادامه داد: تاسیسات هسته ای باید امن از دسترس دشمن باشد و اهمیت فوردو به همین دلیل است.
وی گفت: تاسیسات هسته ای فوردو سه هزار سانتریفیوژ دارد که شامل ۱۶ آبشار می شود. چهار آبشار در گذشته اورانیوم ۲۰ درصد تولید می کردند اما بعد از توافق ژنو به زیر پنج درصد رسید.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در توافقنامه اخیر توافق شده هزار سانتریفیوژ تاسیسات فوردو باقی بماند و دو هزار سانتیریفیوژ را برچینند، بیان کرد: همچنین توافق شد از این هزار سانتریفیوژ فقط دو آبشار بچرخند و غنی سازی و ماده قابل شکاف تا ۱۵ سال در فوردو نباید وارد شود.
ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه با وجود اینکه فوردو امن ترین سنگر هسته ای ایران است نباید هیچگونه فعالیتی در مورد مواد غنی شده داشته باشد و حتی عنوان شده اورانیوم ذخیره نباید در فوردو نگهداری شود و باید بیرون باشد، اظهار داشت: اگر دشمن تصمیم گرفت تاسیسات هسته را هدف قرار دهد باید این تأسیسات از دسترس دشمن امان باشد.
وی با بیان اینکه راکتور تحقیقاتی تهران در سال ۴۶ افتتاح شد و عمر هر راکتور ۵۰ سال است و سال ۹۶ عمر راکتور تهران تمام می شود، ادامه داد: ایران از ۲۰ سال قبل به فکر تاسیس راکتور جدید در اراک بود و راکتور اراک براساس آب سنگین طراحی شد و سالانه حدود ۱۵ تن آب سنگین تولید می کند که جزو افتخارات جمهوری اسلامی است.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون حدود ۶۰ تا ۹۰ تن آب سنگین داریم و کارخانه تولید آب سنگین اراک با راکتور آب سنگین اراک متفاوت است.
وی افزود: وقتی راکتور آب سنگین فعالیت می کند حدود ۹ کیلو پلوتونیوم به عنوان پسماند تشکیل می شود که تمام حرف آنها بر روی تولید پلوتونیوم است چراکه پلوتونیوم ماده اولیه بمب است و وحشت آنها از این ۹ کیلو پلوتونیوم است که در پسماند سوخت اراک می تواند وجود داشته باشد.
ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه اگر مشکل و نگرانی از پلوتونیوم است می گوییم سوخت تحت نظر آژانس سالانه خارج شود ولی چرا باید تمام قلب راکتور را بیرون اندازند و قلب دیگری بگذارند که این هزینه زیادی در بر دارد، عنوان کرد: قرار شده سوخت به خارج انتقال و راکتور باز طراحی شود و اگر باز طراحی شود ۹ کیلو پلوتونیوم به حدود یک کیلو می رسد که ارزشی ندارد ولی می گویند این مقدار پلوتونیوم هم باید به خارج منتقل شود.
وی راکتور آب سنگین اراک جزو راکتور های ممتاز جهان دانست و بیان کرد: راکتور آب سبک تهران به طور محدود می تواند رادیو ایزتوپ ایجاد کند.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف از مذاکرات، فناوری هسته ای در خاک ایران است و مسئله ای که دنبال آن هستیم مسئله تحریم ها و یگانه سلاح دشمن است، ابراز داشت: تلاش می شود که تحریم ها برداشته شود و مقام معظم رهبری فرمود تمام تحریم ها به صورت یکجا بلافاصله بعد از اجرای توافق باید برداشته شود و اکنون آمریکا اعلام می کند تحریم ها شامل چند دسته از جمله تحریم شورای امینت، تحریم اتحادیه اروپا و تحریم امریکا است که تحریم آمریکا نیز شامل دولت و کنگره می شود.
کارخانه ای با اشاره به اینکه شورای امنیت شش قطعنامه علیه ایران صادر کرده و از این شش قطعنامه پنج مورد هیچ اثری در اقتصاد ندارد چون صرفا مربوط به هسته ای است ولی در قطعنامه ۱۹۲۹ به مسائل کشتی رانی، مالی، تجاری و فناوری های نوین و تسلیحات نوین اشاره شده است، عنوان کرد: در توافقنامه مطرح شده قرار است شش قطعنامه در یک قطعنامه خلاصه شود و در شورای امنیت به تصویب برسد.
وی گفت: در توافقنامه ژنو قید شده تحریم های آمریکا و شورای امنیت علیه ایران باید لغو شود ولی امریکایی ها زرنگی کردند و در بیانیه مشترک قید کردند تحریم های ثانویه آمریکا یعنی تحریم ها برون مرزی برداشته می شود.  یعنی اتباع و شرکت های آمریکایی جزو تحریم های اولیه است و تنها تحریم های برون مرزی برداشته می شود. آمریکا از دیگران بذل و بخشش می کند.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: تیم مذاکره کنند باید به صراحت می آورد که بود و نبود تحریم ها به یک تصمیم بستگی دارد و کار تخصصی و سخت افزاری نیست اما تعهدات جمهوری اسلامی هزینه بر و تخصصی است.
وی افزود: ما می گوییم اول شما تحریم ها را بردارید اگر ما به تعهدات خود عمل نکردیم برگردانید اما آمریکایی ها این را نمی پذیرند.
ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمود مسئله هسته ای یک بهانه سیاسی برای آمریکایی ها است، عنوان کرد: در سال ۱۹۶۹ میلادی کشور های صاحب سلاح هسته ای به این نتیجه رسیدند که بتوانند کنترل تسلیحات را در جهان در اختیار قرار دهند در نتیجه ام پی تی را نتظیم کردند.
وی با بیان اینکه اگر انتقادی صورت می گیرد در دفاع از موجودیت نظام است و مدافع نظام حرف می زنیم چراکه بزرگترین معروف برای ما حفظ نظام است، بیان کرد: دشمن موجودیت نظام را هدف قرار داده است.

لینک خبر