نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه آمار غیرواقعی موجب خواهد شد در بودجه‌ریزی کشور توجه کمتری به استان همدان صورت گیرد.
 خبرگزاری فارس: آمار غیرواقعی مانع توجه به همدان در بودجه‌ریزی کشور می‌شود/شعارزدگی، مانع توسعه


ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان یکی از مهمترین مشکلات پیش رو را اشتغال دانست و با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش بیکاری اظهار کرد: البته با وجود تأکیدات مسئولان ملی و استانی مبنی بر ایجاد اشتغال، واقعیت این است که مردم نتایج این فعالیت‌ها و پیشرفت‌ها را در زندگی خود احساس نمی‌کنند.




وی افزود: طبق گفته مسئولان، میزان نرخ بیکاری در استان از 8.7 درصد به 6.7 درصد کاهش یافته است، اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، ما باید جزو ردیف‌های مناسب کشوری از لحاظ اشتغالزایی قرار گرفته باشیم.

*چیزی به نام تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در استان ملموس نیست

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه چنین موضوعی در بین مردم همدان محسوس نیست، گفت: چیزی به نام تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در استان ملموس نیست.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: استان همدان در سال گذشته از نظر مجوزهای صادره برای بخش صنعت در کشور رتبه چهاردهم را داشت و بر اساس میزان اشتغال‌زایی برای پروژه‌های این بخش رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده بود.

کارخانه‌ای گفت: این در حالی است که از نظر بهره‌برداری از مجوزهای صادره رتبه استان همدان در کشور در حوزه اشتغال بیست و سوم و در رابطه با صدور تعداد مجوزها نیز بیست و دوم بوده است.

وی ادامه داد: با وجودی که مطرح می‌شود در رابطه با حوزه صنعت تحولات بزرگی در سطح استان صورت گرفته، اما هنوز در حوزه صدور مجوز، ما رتبه 22 را داریم پس این امر نشان از آن دارد که صدور مجوزهای استان‌های دیگر در این بخش بیشتر از همدان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه به طور کلی تا پایان سال گذشته، در حوزه صنعت میزان اشتغال استان 27 هزار و 350 مورد بوده و میزان مجوزهای صادره نیز یک‌هزار و 318 مورد بوده، افزود: رتبه همدان نیز طی این مدت در کشور در بخش اشتغال‌زایی صنعت، نوزدهم و در رابطه با تعداد مجوزهای صادره نیز هجدهم بوده است.

وی اظهار کرد: در رابطه با میزان سرمایه‌گذاری نیز در طول این مدت، سهم استان همدان از کل سرمایه‌گذاری کشور 1.27 درصد بوده در حالی که جمعیت آن نسبت به کل کشور 2.4 درصد است، پس سهم سرمایه‌گذاری در این استان کمتر از سهم جمعیتی آن است.

*مسئله شعارزدگی، یکی از موانع توسعه استان

کارخانه‌ای تصریح کرد: این آمار و ارقام حاکی از آن است که بخش صنعت، با وجودی که مهمترین حوزه اشتغال‌زایی به شمار می‌رود اما همدان رتبه خوبی را در این بخش ندارد.

 وی مسئله شعارزدگی را یکی از موانع توسعه استان دانست و خاطرنشان کرد: اینکه برخی بخواهند با آمارهای غیرواقعی مانور بدهند درست نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با تأکید بر اینکه این آمارها نمی‌تواند تغییری در فضای زندگی مردم ایجاد کند، گفت: این شیوه برخورد که از سال‌های قبل وجود داشته و هنوز هم وجود دارد، موجب خواهد شد در بودجه‌ریزی کشور توجه کمتری به استان همدان صورت گیرد.

وی افزود: اینکه مطرح می‌شود همدان در اشتغال‌زایی رتبه دوم کشور را دارد باعث خواهد شد برنامه‌ریزان کشور به استان همدان به این بُعد کمتر توجه کنند در صورتی که آمار و ارقام با واقعیت‌ها تفاوت دارد.

لینک خبر