تالاب پیرسلمان تنها تالابی که رنجور نیست


تالاب‌ها محیط‌هایی هستند که مشخصاتشان چیزی میان خشکی و آب است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، تالاب‌ها ممکن است همواره دارای آب بوده و یا اینکه گاه خشک و گاه آب‌دار هستند که به آنها تالاب فصلی گفته می‌شود. مشخصه اصلی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آنهاست. آب تالاب‌ها ممکن است شور باشد یا شیرین. تالاب‌ها گاهی طبیعی بوده و گاه مصنوعی که انسان ساز هستند.


تالابها چه مصنوعی و چه طبیعی زیستگاه برخی حیوانات از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی می شوند که ما برای حفظ محیط زیست در نگهداری از این محیط‌ها باید کوشا باشیم و در هر حرفه‌ای که مشغول هستیم، می توانیم از تالابها حفاظت کنیم البته به شرط اینکه دغدغه محیط زیست داشته باشیم.
روز 13 بهمن امسال روز تالابهاست و خبرگزاری ایسنا بر آن شده تا گزارشی از تالاب‌ها به مناسبت روز تالابها تهیه کند و کسانی که خواننده این گزارش می شوند خود را در نگهداری از تالاب‌ها که زیستگاه برخی گونه‌ها هستند، مسئول بدانند.
اما یک جامعه زمانی می‌تواند از محیط زیست منطقه محافظت کنند که فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه ایجاد شود و همه خود را همیار محیط زیست بدانند.
کشاورزانی که در نزدیکی تالاب‌ها مشغول به کشت محصول هستند آیا بهتر نیست برای حفظ محیط زیست این منطقه که زیستگاه برخی گونه‌هاست از کشت‌هایی استفاده کنند که آب بر نباشد و یا دامداران مناطق نزدیکی تالاب‌ها هنگام چرای دام مراقب منطقه باشند و اطرافیان این مناطق دست از حفر چاه‌های غیر مجاز بردارند.
راهکارهای نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی برای خشکی تالابها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا گفت: مجموعه دولت باید برنامه خود را در حوزه نگهداری از محیط زیست ارائه دهد و اگر لازمه اجرای کار فراهم شود و نیاز به قانون باشد موضوع از طریق مجلس پیگیری می شود.
دکتر "ابراهیم کارخانه ای" اظهار کرد: یک بخش از وظیفه مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست حفظ و حراست از تالابهاست و اگر در این حوزه نیاز به وجود قانونی باشد باید طرح را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

تغییر اقلیم منطقه تالابهای نیمه خشک را به خشک تبدیل کرده است

وی افزود: در حال حاضر با خشکسالی و افت شدید آب‌های زیرزمینی و تغییر اقلیم منطقه تالابهای استان ار حالت نیمه خشک به سمت خشکی کامل در حال پیشرفت هستند که باید برای جلوگیری از بروز این بحران برنامه ریزی‌های لازم را انجام داد.
دکتر کارخانه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر سدهای موجود در استان با کاهش آب شدید مواجه هستند بنابراین این وضعیت برای تالاب‌ها صدق می کند.

مسئولان خود را با تغییر شرایط اقلیم منطقه وفق دهند

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: مسئولان باید خود را با شرایط اقلیمی فعلی وفق دهند و با شرایط موجود برنامه ریزی کنند همچنین کشاورزان باید تغییر اساسی در شیوه آبیاری انجام دهند تا هنگام آبیاری محصول با بی آبی مواجه نشوند.

کشاورزان به روش نوین محصولات را آبیاری کنند

وی با بیان اینکه برخی کشاورزان در نزدیکی تالابها اقدام به آبیاری محصولات می کنند، گفت: در حال حاضر 16 شیوه جدید آبیاری وجود دارد که کم آب بر بوده و باید بدانیم راهکار رفع مشکل تالابها تغییر در شیوه استفاده از آبهای موجود است به طوریکه باید با کمترین آب موجود بیشترین بهروری را انجام دهیم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همدان جزو مناطق ممنوعه نسبت به حفر چاه محسوب می‌شود و هر فردی به صورت سرخود اجازه حفر چاه ندارد و اگر جلوی این موضوع گرفته شود می توان تا حدودی مشکل تالابها را حل کرد.
وی گفت: اقلیم منطقه همدان تغییر کرده اما مسئولان و برنامه ریزان باید بر اساس وضعیت موجود برنامه ریزی کنند و طرح ارائه دهند تا تالابها زنده بمانند.
دکتر کارخانه‌ای استفاده از پساب‌های صنعتی را برای برخی امور آبیاری مناسب دانست و گفت: باید از کمترین آب مصرفی بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.
وی ادامه داد: بخش اعظمی از آبهای موجود تبخیر می شوند که باید جلوی تبخیر آبها گرفته شود و شرایط را از حالت بحران خارج کرد.

تالاب پیرسلمان تنها تالابی که رنجور نیست

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان همدان نیز از مرتفع شدن وضعیت تالاب پیرسلمان اظهار خرسندی کرد و گفت: این تالاب در سالجاری آبگیری شده و گونه‌های آبزی و کنار آبزی در این منطقه زندگی می کنند.
" مهدی صفی خانی" اظهار کرد: تالاب پیرسلمان با اقدامات مدیریتی مسئولان محیط زیست آبگیری شده و این تالاب هیچ گونه مشکلی ندارد.
وی افزود: تالاب چمشور به دلایل مختلف آبگیری نشده و در حال حاضر در خشکی به سر می برد همچنین تالاب آق گل جزو تالابهایی است که در خشکی به سر می برد.
صفی خانی تصریح کرد: تالاب شرین سو وضعیت بدی نداشته و در حال حاضر برخی گونه‌ها در آن زندگی می کنند.
وی ادامه داد: تالاب سد اکباتان در وضعیت بینابینی قرار داشته و برخی پرندگان در مسیر مهاجرت در این منطقه حضور می یابند.
صفی خانی خاطرنشان کرد: شکل تالابها یک شبه حل نمی شود و باید هماهنگی بین بخشی بین چندین دستگاه دولتی و مردم صورت گیرد تا مشکل تالاب‌ها رفع شود.
وی گفت: تغییر شرایط اقلیمی و جوی از دیگر عواملی است که موجب خشکی تالابها شده است.